۷ تير ۹۹ - ۲۰:۵۱

آرات؛ استعداد یا اشتباهی بزرگ؟

آرات؛ استعداد یا اشتباهی بزرگ؟
اسکان نیوز: در واقع طبق تعاریف استاندارد و مشخص در مورد انتخاب، آموزش و پیشرفت استعدادها، به نظر می‌رسد آرات بیشتر از اینکه یک استعداد حاصل یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی باشد یک اشتباه بزرگ ناشی از بی‌اطلاعی پدرش است. این استانداردهای مشخص و پذیرفته شده توسط نهادهای معتبری همچون فیفا و یا کمیته ملی المپیک برای ورزش کودکان تعیین و اعلام شده و اغلب کشورهای پیشرفت تلاش کرده‌اند این دستورالعمل‌ها را بکار گیرند و به خانواده‌ها نیز آموزش دهند. 

تصویری از مجمع تشخیص مصلحت نظام

تنها کافی است جست‌وجویی در سایت گوگل انجام دهید و واژه‌هایی مثل توسعه طولانی مدت ورزشکار (Long Term Development Athlete) زود اختصاصی کردن ورزش (Early Specialization Sport) تمرینات قدرتی برای کودکان (Resistance Training for Children) تاثیر سن نسبی (Relative Age Effect) و مانند این را دنبال کنید تا متوجه شوید چقدر تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در مورد روند صحیح انتخاب یک استعداد، آموزش و پیشرفت آن و رشد کودکان ورزشکار انجام شده است.  

در حقیقت تشخیص یک استعداد از سنین بچگی تا پرورش آن به سطوح بالای قهرمانی حاصل یک ساختار برنامه‌ریزی شده و دقیق است که در کشورهای پیشرفته در حال انجام است. اجرای یک چنین فرآیند پیچیده‌ای تنها توسط یک فرد دروغی بزرگ و ادعایی عوام‌فریبانه است. برای نمونه توسعه طولانی مدت ورزشکار نیاز به برنامه‌ریزی، شناخت و انتخاب استعدادها، توسعه و آموزش آن‌ها بر مبنای فلسفه آموزشی صحیح، پرورش درست نیازها و مهارت‌های کودکان در سنین رشد و مواردی از این قبیل دارد. یا در مبحث زود اختصاصی کردن ورزش برای کودکان، تحقیقات ثابت کرده‌اند این روش سرانجام خوبی نخواهد داشت و کودک در نهایت دچار آسیب های جسمی و ذهنی متعددی خواهد شد و عمر ورزش حرفه ای او کوتاه خواهد ماند. همین‌طور در مورد تمرینات قدرتی برای کودکان مطالعات علمی کاملا مشخص کرده‌اند این تمرینات با رعایت یک سری اصول مشخص برای کودکان می‌تواند مفید باشد در غیر این‌صورت لطمات جبران‌ناپذیری به رشد آنها وارد خواهد کرد. 

این توضیح مختصر از ورزش کودکان تنها بخش بسیار کوچکی از پیچیدگی این روند و نشان دهنده اهمیت این موضوع است. و بیدلیل نیست که در کشورهای پیشرفته، بهترین متخصصان و مجربترین مربیان برای انتخاب استعدادها از سنین کودکی و آموزش آنها تا سطوح قهرمانی به کار گرفته می‌شوند. در مقایسه با این استانداردها بایستی گفت متاسفانه آرات قربانی ندانستن پدرش و اشتباهات اوست تا یک استعداد بزرگی که بخواهد آینده فوتبال دنیا را تغییر دهد. حتی اگر این مسئله اشتباه باشد و آرات ظرفیت رسیدن به سطوح بالای فوتبال را داشته باشد. خیلی ساده‌انگارانه است که باور کنیم ورزش حرفهای و به ویژه فوتبال به راحتی همین مطرح شدن در دنیای مجازی است. 

بازیکنان بسیار در دنیای فوتبال به عنوان استعدادهای آینده شناخته می شدند و قرار بود جای مسی و رونالدو را بگیرند اما هنوز هم هیچ بازیکنی به سطح این دو بازیکن نزدیک نشده است. برای مثال ماریو بالوتلی که او را آینده فوتبال ایتالیا مینامیدند چند سالی است که حتی به تیم ملی ایتالیا هم دعوت نمیشود. فوتبال حرفه ای بسیار بی رحم تر از این است که تنها به استعداد ورزشکاران توجه کند. موضوع آرات بحث بسیار گسترده و پیچیده ای است. اینکه او استعداد بزرگی است یا حاصل اشتباه والدینش را زمان به خوبی مشخص خواهد کرد. اما خطرناک تر از این اشتباه، این است که والدین دیگری تحث تاثیر پدر آرات بخواهند همین مسیر غلط را برای فرزندشان انتخاب کنند قبل از اینکه دانش و اطلاعات کافی نسبت به این موضوع داشته باشند. اشتباهی که فقط آینده یک کودک بیگناه را تباه میکند. 
 
۲۴ خرداد ۹۹ - ۱۵:۵۸

«انجیلی» تابلوی الوان جنگل‌های هیرکانی

«انجیلی» تابلوی الوان جنگل‌های هیرکانی
اسکان نیوز: درختان در اجتماع زیستی به عنوان یکی از مهمترین سیستم‌های حیات‌بخش انسان به شمار می‌روند، در واقع درختان تضمین‌کننده بقا و پایداری آب، خاک و هوای سالم هر سرزمینی هستند و پشتوانه مطمئنی برای نگهداری و توسعه سیستم‌های کشاورزی و سایر منابع تغذیه انسان به شمار می‌روند. درختان و جنگل‌ها از دیر باز تا کنون پا به پای تکامل جوامع انسانی تکیه‌گاه استواری برای تدام و ارتقاء سطح زندگی آن‌ها بوده‌اند و هنوز هم وفادارانه خدمات بی‌دریغ خود را به بشریت عرضه می‌کنند.

 اهمیت حیاتی درختان در دنیای امروز نه به دلیل ارزش‌های اقتصادی آن‌ها بلکه به دلیل ارزش‌های غیر قابل انکار زیست‌محیطی آن‌ها است. با تخریب جنگل‌ها و کاهش مساحت آن‌ها، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری و در نتیجه کاهش تنوع زیستی در دنیا مشهود است. هریک از گونه‌ها نقش حیاتی و اساسی در زنجیره غذایی بازی می‌کنند. تنوع زیستی به عنوان گنجینه زیستی یا بانکی از داده‌های زیست شناختی در نظر گرفته می‌شود و شکل‌های متفاوتی از زندگی و فرم‌های رویشی در سطح کره زمین را نشان می‌دهد.

درخت انجیلی یکی از گونه‌های اندمیک ناحیه هیرکانی در شمال ایران است

درخت انجیلی با نام علمی (Parrotia persica C.A. meyer) یا Persian Ironwood یکی از گونه‌های اندمیک ناحیه هیرکانی در شمال ایران است که به همراه گونه‎های ممرز و شمشاد، جوامع مختلفی را تشکیل می‌دهند. زادآوری این گونه به روش جنسی در سطح جنگل کمتر وجود دارد و بیشتر به صورت غیرجنسی و به کمک پاجوش و ریشه جوش صورت می‌گیرد.

انجیلی درختی است پهن برگ، نور پسند، دارای سیستم ریشه‌ای سطحی و خزان کننده با شاخه‌های کوتاه و پهنای تاج حدود ۱۱-۷ متر که برگ‌های پاییزه آن به رنگ قرمز دیده می‌شود. این درخت مخصوص اقلیم معتدل و مرطوب است. ساقه‌های آن صاف بوده و به یکدیگر جوش می‌خورد تا تنه و شاخه‌های درخت را نامنظم ساخته و زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند و از این جهت به عنوان درختی زینتی در پارک‌ها و باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام علمی جنس انجیلی به افتخار Parrot گیاه‌شناس فرانسوی انتخاب شده است.



جنگل‌های شمال ایران از معدود مناطقی از دنیا است که می‌توان انجیلی را به صورت طبیعی مشاهده کرد

از دیدگاه حفاظتی انقراض تاریخی این گونه که به خانواده Hammamelidaceae تعلق دارد در بسیاری از مناطق رویشی در دنیا گزارش شده است. وقوع دوره یخبندان در اواخر دوران سوم زمین‌شناسی، سبب از بین رفتن این گونه در بسیاری از مناطق تحت پراکنش آن به ویژه در مناطقی مانند آستارای  آذربایجان، گرجستان، لنکران و ترکیه شده است، به طوری که امروزه تنها فسیل آن در این مناطق یافت می‌شود. خوشبختانه در یکی از معدود مناطقی از دنیا که هنوز هم این گونه را می‌توان به صورت طبیعی مشاهده نمود، جنگل‌های شمال ایران است. اخیراً توده کوچکی از این درخت در کشور آذربایجان مشاهده شده است.



برگ‌های انجیلی  در طول فصل بهار و تابستان رنگ‌های زیبایی را ایجاد می‌کند

درخت انجیلی گل‌های زیبایی در اواخر زمستان و اوایل بهار دارد که به دلیل ظهور گل‌هایی با رنگ قرمز شرابی بسیار زیبا پیش از ظهور برگ‌ها منظره زیبایی به درخت می‌دهد. همچنین برگ‌ها در طول فصل بهار و تابستان نیز رنگ های زیبایی را ایجاد می‌کنند که توجه و دید بینندگان را به سمت خود جلب می‌نماید.  همچنین اوج و شکوه زیبایی درخت انجیلی در فصل پاییز با خزان چندرنگ (الوان) برگ‌ها روی هر درخت رخ می‌دهد که رنگ‌های مختلفی مانند زرد، حنایی، سرخ، ارغوانی، جگری و رنگ‌های گرم همسان دیگر را ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند و ارزش و وزن چشمی بسیار بالایی ایجاد می‌کند.



برخورداری از تنه منشعب، پوست ریزان و تغییر در رنگ برگ‌ها در فصول مختلف  باعث شده تا این گونه در شمال آمریکا و نیز در اروپا به عنوان گونه زینتی در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار  گیرد. همچنین توانایی این گونه در تثبیت دامنه‌ها با توجه به مقاومت کششی در ریشه این گونه درختی در مناطق حساس به لغزش گزارش شده است. از نکات مثبت این گیاه مقاومت این درخت به آفات و بیماری‌ها  و آلودگی‌های آب و هوایی است. این درخت مناسب‌ترین درخت برای فضای سبز است و باید از آن بیش از پیش بهره گرفت.

به طور کلی هر چند که این گونه به لحاظ پراکنش در شرایط مساعدی به سر می‌برد، اما برخی از مشخصه‌های ساختاری توده‌های انجیلی می‌تواند آن را به راحتی در بین گونه‌های در معرض انقراض قرار دهد. چوب انجیلی در کارخانه‌های تخته فیبر به کار می‌رود و فیبر بسیار با ارزشی تولید می‌کند. متاسفانه قطع بی‌رویه، تخریب رویشگاه و عدم توجه مناسب به این گونه از نظر صنعتی، این گنجینه گرانسنگ اکولوژیکی را در معرض خطر فرسایش ژنتیکی قرار داده است. یقیناً با آگاهی از نیاز اکولوژیک و تنوع ژنتیکی این گونه، حفاظت، مدیریت توسعه این گونه با ارزش، اصولی‌تر انجام می‌پذیرد و از طرفی به  دلایلی چون ارزش زیاد اکولوژیکی این گونه، در معرض خطر بودن، اندمیک بودن آن در جنگل‌های هیرکانی باید مطالعه‌هایی جامع در مورد آن صورت گیرد.


 
۲۴ خرداد ۹۹ - ۱۵:۱۷

کشف اشیای تاریخی در حین خاکبرداری از مسجد صفی رشت

کشف اشیای تاریخی در حین خاکبرداری از مسجد صفی رشت
اسکان نیوز:  ولی جهانی صبح شنبه در این باره به خبرنگاران گفت: تعدادی اشیای تاریخی در هنگام خاکبرداری از مسجد صفی رشت کشف شده است.

وی با بیان این‌که این اشیا شامل یک عدد عطر دان شیشه‌ای، یک کاسه سفالی و قطعات شیشه‌ای متنوع است، افزود: این اشیا در هنگام خاکبرداری از قبرهای دوره اسلامی کشف شده است.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه وجود این اشیا نشان دهنده اهمیت مسجد صفی رشت است، گفت: با توجه به کشف این اشیا فعالیت‌های مرمتی مسجد صفی رشت در حال حاضر متوقف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بررسی‌های بیشتر باستان شناسی از سوی کارشناسان در حال انجام است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای اولیه اشیا تاریخی کشف شده در این مسجد مربوط به دوره‌های ایلخانی و تیموری است.
 
۲۴ خرداد ۹۹ - ۱۴:۴۰

شناسایی فرهنگی از عصرمفرغ قدیم جنوب غرب آسیا

شناسایی فرهنگی از عصرمفرغ قدیم جنوب غرب آسیا
اسکان نیوز: سیامک سرلک با اعلام جزئیات این شناسایی توسط کاوش‌های باستان شناسی، گفت : عملیات خاکبرداری زمستان سال ۱۳۹۸ که توسط اهالی روستای خاوه برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و زراعی صورت گرفت به کشف اتفاقی بقایای یک گورستان باستانی منجر شد.

او افزود: محدوده این گورستان در یک پشته طبیعی قرار داشت که به نام مالک خصوصی آن، تحت عنوان تپه یوسف خان موسوم بود.

به گفته این باستان شناس، تپه یوسف خان خاوه یک پشته طبیعی به وسعت حدود یک هکتار و بافت آن شنی ـ رسی است که تا پیش از عملیات خاکبرداری توسط ادوات سنگین، هیچ نشانه سطح العرضی دال بر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در این محدوده مشخص نبود.

او خاطرنشان کرد: پس از خاک برداری از این تپه، بقایای تخریب شده چندین گور و تعدادی ظروف سفالی نمایان و مراتب بلافاصله توسط مالک خصوصی، دهیاری و شورای روستا به اداره کل میراث فرهنگی استان قم اعلام شد.

 با حضور کارشناسان میراث فرهنگی استان در محل تپه یوسف خان، ادامه خاک برداری متوقف و مراتب به پژوهشکده باستان شناسی منعکس شدو در عین حال اداره کل استان با استقرار یگان حفاظت ۲۴ ساعته در محل تپه یوسف خان حفاظت محوطه را تاًمین نمود.

وی افزود: در نهایت به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل استان، هیئتی متشکل از کارشناسان ستادی و استانی به سرپرستی اینجانب و عمار کاوسی، برای انجام کاوش های اضطراری به محل اعزام شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: کاوش های باستان شناسی در گورستان یوسف خان خاوه به شناسایی یکی از توسعه یافته ترین فرهنگ های عصرمفرغ قدیم جنوب غرب آسیا که به فرهنگ کورا _ ارس یا ماورائ قفقاز قدیم موسوم است منجر شد.

 سرلک تصریح کرد: تا پیش از کاوش های تپه یوسف خان خاوه شواهد اندک و پراکنده ای دال بر ارتباط دوره قلی درویش با فرهنگ کورا  – ارس در منطقه قم شناسایی شده بود اما به دلیل آن که هیچ مدرک متقن و مستدلی دال بر وجود بقایای معماری و استقرارهای این فرهنگ از محوطه قلی درویش و دشت قم مورد شناسایی قرار نگرفته بود، تحلیل آثار این دوره را به سمت وجود ارتباط و تعامل با فرهنگ گودین IV سوق داد.

وی گفت: یک چنین تحلیلی بر پایه شواهد و مدارک باستان شناسی که به وجود ارتباطات گسترده بین دشت قم و زاگرس مرکزی در طول هزاره سوم و دوم پیش از میلاد  (بویژه دوره های گودین V و گودین )تاکید داشت، استوار بود.
او تأکید کرد: با این وصف به نظر می رسد تا پیش از شناسایی دیگر محوطه های این فرهنگ در بخش غربی حوضه فلات مرکزی ایران، گورستان یوسف خان خاوه را می توان یکی از جنوبی ترین محوطه های فرهنگ کورا- ارس در فلات ایران به شمار آورد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: بر اساس نتایج تاریخ گذاری مطلق به روش کربن ۱۴، قدمت بقایای فرهنگی این گورستان از حدود ۲۸۰۰ تا ۲۴۰۰ پیش از میلاد مشخص شد.

او اظهار داشت: نمونه هایی از بقایای تدفین ها نیز در قالب تفاهم نامه های فی مابین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه ها و موسسات خارجی، برای انجام مطالعات ژنتیک باستانی و سایر مطالعات مورد نظر به کشورهای دانمارک و ایتالیا ارسال شده که روند مطالعات آن در حال انجام است.  

این باستان شناس با بیان اینکه کشف گورستان خاوه و نتایج مقدماتی پژوهش های انجام شده در این محوطه چند نکته مبهم در باستان شناسی عصر مفرغ دشت قم را تا حدود زیادی تبیین کرد افزود: نخست اینکه توالی گاهشناختی دشت قم را تکمیل کرد؛ تا پیش از کاوش های گورستان یوسف خان خاوه، بجز در محوطه قلی درویش، در سایر محوطه های دشت قم مدارک مستدلی دال بر عدم وجود گسست در توالی گاهشناختی پایان دوره آغاز عیلامی تا آغاز عصرمفرغ میانی در دست نبود.

او اظهار داشت: مورد دوم اینکه مدارک به دست آمده از گورستان یوسف خان خاوه نشان داد حضور مستقیم فرهنگ کورا – ارس در دشت قم غالبا محدود به مناطق کوهستانی جنوب دشت قم و در وضعیت فعلی و تا پیش از تکمیل بررسی های باستان شناسی دشت قم به نظر می رسد شواهد این فرهنگ در مناطق دشت بویژه در دوره IIIA قلی درویش، محصول ارتباط دوسویه و تعامل فرهنگی بین جوامع بومی و جوامع کورا ـ ارسی است.

به تعبیر دیگر تا کنون شواهد مستندی از حضور مستقیم این فرهنگ و استقرار های مرتبط با آن در محوطه های دشت قم که در ارتفاع کمتر از ۱۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند یافت نشده است.

وی افزود: بدون تردید یک چنین نتیجه گیری هایی صرفا یک فرض موقت محسوب شده و بر اساس شواهد موجود ارائه شده است و تا تکمیل بررسی های مناطق دشت و کوهستان منطقه قم در حد یک فرض باقی می ماند. در همین رابطه گورستان خاوه که نشانگر حضور مستقیم این فرهنگ است در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در کوهپایه های جنوب دشت قم قرار دارد.

این باستان شناس اظهار داشت: نکته سوم اینکه بر اساس شواهد باستان شناختی، حضور این فرهنگ در مناطق کوهستانی دشت قم همراه با شواهدی از همزیستی، تعامل و ارتباط با فرهنگ بومی منطقه است.

به گفته سرلک، در تایید این فرض، وجود توامان و همزمان سنت های سفالی شاخص فرهنگ کورا - ارس (سفال های سیاه و قرمز قهوه ای داغدار، ظروف با دسته های موسوم به نخجوانی، کاربرد تزئین نقش کنده و برجسته بر روی ظزوف سفالی دست ساز) و سنت های سفالی فرهنگ بومی (ظروف سفالی نخودی و آجری ساده چرخساز، ظزوف با آبریز ناودانی شکل) در قبور تپه یوسف خان خاوه ملاک قرار گرفته است.

او گفت: نکته دیگر اینکه شواهد موجود این احتمال را مطرح می کند که جوامع کورا – ارسی مستقر در دره های مناطق کوهستانی جنوب قم از نظر ساختار اقتصادی و معیشتی، به پرورش دام متکی بوده اند و الگوی استقراری آن ها احتمالا بر پایه کوچ نشینی یا نیمه کوچ نشینی  استوار بوده است.

او تأکید کرد: بر اساس مدارک به دست آمده از کاوش به نظر می رسد گورستان یوسف خان خاوه معرف جامعه ای است که از نظر اقتصادی در سطح نسبتا بالایی قرار داشته و حجم کمابیش چشمگیر اشیا و ابزار فلزی بویژه از جنس مفرغ و نقره و وفور ظروف سفالی در قبور این فرهنگ این فرض را قوت می بخشد.

به گفته وی، به دلیل محدودیت مدارک در وضعیت فعلی نمی توان وفور نسبی اشیای مفرغی و نقره ای در قبور تپه یوسف خان را به پیشرفت های تکنولوژیکی این فرهنگ یا میزان دسترسی آن ها به اشیای فلزی نسبت داد.

سرپرست هیئت باستان شناسی از دیگر ویژگی های فرهنگ تدفینی گورستان یوسف خان خاوه را تنوع معماری قبور دانست و گفت: قبور به شکل چاله تدفینی با پوشش قطعات لاشه سنگ و سنگ های تخت ورقه ای نیمه تراش، قبور دورچین سنگی بدون کاربرد پوشش سنگی و قبور چاله تدفینی ساده از انواع معماری قبور شناخته شده این فرهنگ در گورستان یوسف خان خاوه است.

او در پایان تصریح کرد: نتایج کاوش های تپه یوسف خان خاوه بویژه در روشن تر نمودن وضعیت توالی گاهشناختی دشت قم و نحوه و میزان ارتباطات فرهنگ های مستقر در این منطقه با سایر مناطق و حوزه های فرهنگی فلات ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و کشف اتفاقی این گورستان، به تکمیل آگاهی ما در روند انجام «پروژه پژوهش های باستان-شناسی پیش از تاریخ دشت قم» انجامید.   
۲۴ خرداد ۹۹ - ۱۳:۴۴

از وام ۲۰ میلیونی سفر تا کروزهای نرسیده

از وام ۲۰ میلیونی سفر تا کروزهای نرسیده
اسکان نیوز: موضوع «وام سفر به مناطق آزاد» به سال ۹۷ برمی‌گردد، زمانی که مرتضی بانک، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تفاهم‌نامه‌ای را با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به انگیزه افزایش قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و عرضه کارت‌های بانکی با قابلیت‌های خاص امضا کرد.

هدف اصلی آن تفاهم‌نامه، توسعه گردشگری و حمایت از تولیدات داخلی عنوان شد. قرار بود این بانک تسهیلاتی تا سقف ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان اعطا کند. هزینه‌کرد این تسهیلات فقط در بخش سفر تعریف شده بود.  

حدود شش ماه بعد، محمدرضا رستمی ـ معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ـ جزئیات بیشتری از این تسهیلات را شرح داد: در فاز اول ۳ میلیون نفر کارت گردشگری مناطق آزاد را می‌گیرند و الزام این کارت این است که باید تمام هزینه‌های گردشگری در مناطق آزاد صرف شود.

حالا بعد از گذشت دو سال از آن وعده، هنوز از تسهیلات ارزان‌قیمت سفر به مناطق آزاد خبری نیست. حسین اله‌بداشتی ـ مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ـ درباره سرانجام این وام به ایسنا گفت: زمانی که موضوع این وام مطرح شد، من هنوز در این مسؤولیت منصوب نشده بودم، ولی طرح را مطالعه و پیگیری کرده‌ام. بنا بر این بود که بانک عامل در هماهنگی با کاتالیزور و در ازای خدماتی که بخش خصوصی عرضه می‌کند، تسهیلات بدهد، مثلا کارت اعتباری گردشگری بدهد، اما شرایط کشور اجازه نداد بانک به تعهدات خود در ارتباط نرخ سود تسهیلات عمل کند، ‌ در نتیجه طرح وام ۲۰ میلیون تومانی سفر به مناطق آزاد فعلا متوقف شده است.

او افزود: اگر نرخ سود این تسهیلات ۱۸ تا۲۰ درصد باشد که هیچ مزیتی برای مسافر ندارد و اصلا عامل تشویقی و منطقی نیست، همین حالا یکی از بانک‌ها آماده پرداخت این تسهیلات با چنین نرخی است. توافق اولیه ما روی ۴ درصد نرخ بهره بود که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، از نظر بانک‌ها قابل اجرا نیست.  

اله‌بداشتی گفت: طرح تسهیلات ارزان‌قیمت سفر به مناطق آزاد کاملا تعلیق یا رد نشده است، ما هنوز منتظریم اگر بانکی شرایط تسهیلات را پذیرفت، آن را اجرا کنیم. جزئیات طرح روشن و ساختار آن آماده است.

او ارزان‌سازی سفر را یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های مناطق آزاد دانست و افزود: یکی از اقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد، اجرای تورهای مشترک بین مناطق آزاد است، مثلا به ارس، ماکو و انزلی اعلام شد تور مشترک برگزار کنند تا با این روش، مقداری از هزینه‌ها کاسته شود. تفاهم‌نامه‌ای هم بین ارس و ماکو بسته شد، اما شیوع ویروس کرونا ادامه پروژه را متوقف کرد. پیشنهاد برگزاری تور مشترک بین چابهار و ماکو هم مطرح شد، اما با توجه به نبود پرواز مستقیم، اجرای آن خیلی به‌صرفه نبود.

اله‌بداشتی اظهار کرد: باید بخش خصوصی و آژانس‌ها این تورهای مشترک را تعریف کنند، اگر مسافر باشد حتما ایرلاین‌ها بین مناطق آزاد پرواز برقرار می‌کنند.

سفر بدون محدودیت به مناطق آزاد، به جز اروند و چابهار

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به از سرگیری سفرها به مناطق آزاد از اوایل خردادماه، افزود: به جز اروند و چابهار، سفر به سایر مناطق آزاد برقرار شده است، هرچند برخی از آن‌ها مسافر ندارند و بعضی از تاسیسات گردشگری در آن مناطق فعلا ترجیح داده‌اند باز نشوند.

او درباره امکان کنترل تردد مسافران به مناطق آزاد یا تعیین ظرفیت بُرد برای ورود کمتر و کنترل‌شده گردشگر به این مناطق، گفت: برخی از این مناطق، مثل کیش و قشم در مقطعی کنترل می‌شدند، چون جزیره بودند و انجام این کار سخت نبود، اما مناطقی مثل اروند و آبادان را که راه دسترسی به آن‌ها زمینی و آزاد است نمی‌توان کنترل کرد.

اله‌بداشتی درباره تحمیل خسارت ناشی از کرونا به تاسیسات گردشگری نیز گفت: براساس گزارش دریافتی از شش منطقه آزاد انزلی، ارس، اروند، ماکو، چابهار و کیش، میزان این خسارت حدود ۵۵۸ میلیارد تومان برآورد شده است. قشم هنوز رقم زیان واردشده را اعلام نکرده است. بیشترین خسارت هم به جزیره کیش تعلق داشته که عددی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به درآمد زمان مشابه در سال گذشته برآورد شده است.

او درباره نحوه جبران این خسارت اظهار کرد:‌ رقم تسهیلات همان است که دولت مصوب کرده و خارج از آن تسهیلاتی وجود ندارد.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد درباره سطح توسعه صنعت گردشگری در این مناطق به ایسنا گفت: تردد گردشگری در هفت منطقه آزاد یکسان نیست، مثلا ماکو به نسبت کیش و قشم گردشگران کمی دارد، اما در کل، این مناطق در جذب گردشگر خوب عمل کرده‌اند، حتی منطقه‌ای مثل کیش به نسبت ایران موفق بوده است.

او در پاسخ به این سوال که منطقه‌ای با شرایط کیش که از همان ابتدا با محوریت گردشگری فعال شد، چقدر مطابق با ایدئولوژی‌ها و برنامه‌ها حرکت کرده است، بیان کرد: کیش در مسیر ترسیم‌شده حرکت می‌کند، به هر حال مناطق آزاد منفک از کشور نیستند، آن‌چه برای سرزمین اصلی اتفاق می‌افتد، مناطق آزاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود آمار گردشگری کیش هر سال رشد دارد و به نسبت دیگر مناطق آزاد کشور، موفق‌تر عمل کرده است.

اله‌بداشتی در پاسخ به این پرسش که قوانین منطقه آزاد چه تاثیری در توسعه گردشگری این مناطق داشته و آیا این قوانین امتیازی برای گردشگری مناطق آزاد محسوب می‌شود، گفت: ما هفت منطقه آزاد در کشور داریم که گردشگری جزئی از محورها و برنامه‌های این مناطق است، اما این‌که چقدر قوانین مناطق آزاد در توسعه گردشگری این مناطق نقش داشته، موضوعی کلی است؛ به هر حال کارهای زیادی شده و البته که قوانین مناطق آزاد هم بیشتر ماهیت اقتصادی داشته است، به اضافه این‌که هر مساله‌ای برای کشور رخ دهد، مناطق آزاد را هم متاثر می‌کند، این مناطق جدا از کشور نیستند.

مدیر گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد درباره سیاست این مناطق در جذب گردشگر خارجی نیز گفت: سال گذشته با حضور در نمایشگاه گردشگری اسپانیا و گردهمایی چین فضا را تا حدی آماده کردیم تا مناطق وارد میدان شوند. از آن‌ها خواسته شده در فضای مجازی حضور قوی‌تری داشته باشند، تا کنون که ضعیف بوده‌اند. باید در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشند.  

او درباره محدودیت دسترسی به مناطق آزاد با توجه به زیرساخت ضعیف حمل و نقل در این مناطق، بیان کرد: کمبود زیرساخت حمل و نقل از موانع کلی است، اگر منطقه‌ای در جذب گردشگر موفق نبوده بخشی از علت آن را در این کمبود باید جست‌وجو کرد.

اله‌بداشتی درباره اتصال مناطق آزاد به راه‌های بین‌المللی و وعده‌هایی که قبلا درباره تردد کروزها بین مناطق آزاد جنوب کشور داده شده، توضیح داد: برخی کارها زمان‌بر است. طرح‌هایی مطرح شده اما تا اجرا زمان زیادی صرف می‌کند. برای تردد کروزها اروند، خرمشهر و چابهار ظرفیت دارند، اما اجرای چنین پروژه‌ای به پیگیری‌هایی در سطح بین‌الملل نیاز دارد.  

او درباره مشارکت منطقه آزاد کیش با کشور قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ گفت: قرار بود یک‌سری کمپ برای اردوی تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی در منطقه آزاد کیش ایجاد شود اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و جزئیات بیشتر آن را کیش باید اعلام کند.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه در واکنش به این برداشت که به نظر می‌آید مناطق آزاد ساختاری مستقل از دبیرخانه دارند و مدیریت گردشگری نفوذی در برنامه‌های این مناطق ندارد و در جواب به این پرسش که مدیریت گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تا چه حد امکان اعمال نفوذ و اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها و اولویت‌گذاری گردشگری دارد، بیان کرد: قاعدتا سازمان‌های مناطق آزاد تشکیلات مستقلی دارند، اما برای تایید دست‌کم دو مصوبه باید با دبیرخانه هماهنگ باشند؛ یکی تصویب بودجه سالانه دبیرخانه است و دیگری بررسی گزارش عملکرد سالانه در مجامع مناطق آزاد. سوای این، ما یک‌سری برنامه کلی به مناطق آزاد اعلام می‌کنیم ولی اجرا با توجه به ظرفیت هر منطقه، متفاوت است. مثلا به همه مناطق نمی‌توان حکم کرد بوم‌گردی راه‌اندازی کنند. سیاست‌ها و برنامه‌ها متناسب با ظرفیت هر منطقه تعدیل و اجرا می‌شود.

او تاکید کرد: مدیریت گردشگری در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، کار اجرایی انجام نمی‌دهد؛ ماموریت آن، نظارتی و سیاست‌گذاری است. این دبیرخانه حالت ستادی دارد، با این حال، تعامل و هماهنگی خوبی بین سازمان‌های مناطق آزاد و شورای‌عالی برقرار است.

اله‌بداشتی سپس به اقدام‌ها و طرح‌هایی که مدیریت گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، سیاستگذاری و  به مناطق آزاد ابلاغ کرده است، اشاره کرد و افزود: برگزاری تورهای مشترک بین مناطق آزاد، تور با علایق ویژه، در اختیار گرفتن نبض بازار گردشگری و تشدید تبلیغات، توسعه بوم‌گردی متناسب با ظرفیت، مرمت بناهای تاریخی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و تهیه بسته‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری، توسعه موزه‌های خصوصی و گردشگری مجازی، ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع دستی و درجه‌بندی تاسیاست گردشگری در مناطق آزاد تا شش ماه اول یا تا پایان سال، از جمله اقداماتی است که مناطق آزاد مکلف به اجرای آن‌ها شده‌اند.
 
 
پرونده ویژه ۵ پرونده